donderdag 28 juni 2012

23 dingen, evaluatie



Ik begon serieus met de 23 dingen, maar door grote drukte kwam ik er na een ding of 9 eigenlijk niet meer aan toe. Toen ik de draad weer oppakte, bleek dat ik sommige dingen alweer helemaal ‘kwijt’ was. Pas toen ik fanatiek bezig ging (om weer ‘bij’ te komen) en er dus in een korte periode veel tijd in stak, kreeg ik de smaak echt te pakken. Veel geleerd? Ja en Nee. Sommige dingen waren echt nieuw (RSS) en andere dingen werk ik al veel langer mee. Het meest interessante vond ik de kantoortoepassingen. Veel zaken kunnen dus handiger en beter georganiseerd worden.
Wat ik al wist, maar nu door deze 23 dingen nog beter zie, is dat de mogelijkheden op het gebied van 2.0 onze verbeelding regelmatig te boven gaat. Toch is het waar onze organisatie (en vele organisaties met ons) grote behoefte aan hebben: verbeelding. Bedenk nieuwe mogelijkheden, niets is te gek en (bijna) alles is wel een toepassing voor te bedenken. De filmpjes in het laatste ding met ideeën over hoe de bibliotheek van morgen er uit kan zien, is zo’n voorbeeld van ‘verbeelding’.
Wat in 23 dingen veel aandacht heeft gekregen is het delen van van alles. Sommige van die ‘deel’ dingen heb ik echt geen behoefte aan (je eigen boekenkast bijvoorbeeld) maar zou in een bedrijf of instelling wel een functie kunnen hebben. De kritische noot heb ik wel gemist, heeft iedere ‘deler’ wel door dat hij / zij echt van alles deelt, ook met mensen waar hij in het dagelijks leven misschien niets mee heeft of helemaal niet kent?

23 dingen was voor mij; een geruststelling! Toen ik er aan begon dacht ik: o jee, ik ben helemaal niet zo goed met al die nieuwe technologie. Maar ik kwam er al snel achter dat ik – zonder mij daar echt bewust van was – al heel veel wist en ook gebruik!
Wat ik vervelend vond was dat je soms een persoonlijk account aan moest maken om een oefening te doen, weer een wachtwoord bedenken (en vergeten) terwijl ik wist dat ik er verder – persoonlijk – niet zo veel mee zou doen.

Voor de ontwikkeling van ideeën over mijn werk was 23 dingen zinvol, ik heb een beter zicht gekregen op de vele mogelijkheden. Nu nog toepassen!

1 opmerking:

  1. Hoi Gertrud, allereerst gefeliciteerd, je hebt het toch nog opgered om voor 5 juli de 23 dingen af te ronden. Goed hoor. Ik ben blij dat je toch wel het een en ander hebt opgestoken van de curus, al ga je natuurlijk lang niet alles gebruiken. Dat is ook niet de bedoeling van deze cursus, het gaat erom dat je de van de toepassingen weet dat ze bestaan en waar ze voor dienen. Veel dingen kon je met het 23 dingenaccount bekijken, maar voor de sites waar je speciaal accounts voor aan moest maken: snel weer verwijderen! En het is toch handig om hetzelfde wachtwoord (niet te gemakkelijk natuurlijk) te gebruiken, anders versla je er binnen de kortste keren in.
    Nu verder aan de slag met de mogelijkheden van de ipad ;-)
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen