dinsdag 19 juni 2012

een moeilijk onderwerp

Tsja, ik kom niet uit de wereld van de bibliotheek. En al die namen van al die verschillende catalogi zijn voor mijn behoorlijk onbekend terrein. Toch was ik blij toen ik de naam;SerialSolutions’ Aquabrowser tegenkwam met daarbij de omschrijving van hoe het werkt. Want dát ken ik wel, als gebruiker dan wel te verstaan. Tresoar gebruikt namelijk dit systeem en ik vind dat heel erg mooi. Het helpt je om dingen te vinden maar ook om op nieuwe ideeen te komen, de 'wolk met woorden' geeft heel veel mogelijke dwarsverbanden of andere verbindingen. Ook informatie op andere media (bijvoorbeeld een artikel, dvd of foto) wordt aan jouw zoekvraag gekoppeld. Ik vind  het - als gebruiker -  erg mooi. Is dit nu zo'n verbinding tussen 'standaard catalogus' en allerlei informatie daar omheen? Ik denk dat in de toekomst veel meer van dit soort toepassingen gebruikt zullen worden, een mix tussen 'vast gegevens' en diverse toevoegingen, afhankelijk van je eigen selectiecriteria. Nogmaals, de bibliotheekcatalogi kan ik heel weinig van zeggen, ik weet er echt niets van. Maar als gebruiker zeg ik: zorg voor een klantvriendelijk en dus toegankelijk geheel en maak gebruik van de mogelijkheden om informatie in een zo breed mogelijk spectrum te plaatsen.

3 opmerkingen:

  1. Maar ken je onze eigen Aquabrowser dan wel? Via www.ontdekdebieb.nl kun je bovenin een zoekterm invullen en dan kom je in de catalogus van de friese bibliotheken. werkt volgens mij precies hetzelfde. Hier moeten we het toch nog even over hebben samen ;-)
    Want die link in je blog, daar kan ik dan weer niet zoveel mee. En verder is het gewoon een kwestie van eens rondkijken (verschillende links aanklikken) en wat uitproberen.
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jazeker ken ik de Aquabrowser www.ontdekdebieb.nl, ik maak daar ook regelmatig gebruik van. Maar die werkt volgens mijn anders, tenminste als bezoeker krijg ik andere informatie dan bij Tresoar. Als het 'gewoon' om het vinden van een boek gaat, maakt het niet zoveel uit natuurlijk, maar de manier waarop en de mogelijkheden zijn gewoon anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dan wordt het tijd dat ik die van tresoar eens bekijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen